facebook twiter youtube

 

Ośrodek Informacji DiS

Dziennikarze śledczy ds. kryminalnych,

korupcji i zorganizowanej przestępczości.

 

 

Cenimy sobie niezależność!

Niezależne dziennikarstwo nigdy by takim nie było, gdyby było uzależnione od datków, wpłat czy darowizn. To właśnie jest nasza SIŁA i MOC, że publikujemy materiały prasowe, czyniąc to w ramach działalności społecznej. Robimy to, co do nas należy. Informujemy opinię publiczną opisując fakty poparte materiałem dowodowy. W ten sposób przełamujemy stereotypy, że "PRAWDA SIĘ SAMA OBRONI”!

 

Współpraca międzynarodowa:

Promujemy region wałbrzyski oraz działalność naukową i dorobek instytucji naukowych Dolnego Śląska, docierając z informacją do wielu miejsc na świecie. Korzystając z kontaktów międzynarodowych z naszymi korespondentami, współpracujemy redakcjami i mediami zagranicznymi, wymieniając się pozyskanymi informacjami. Dzielimy się przy tym naszym doświadczeniem z naszymi partnerami z Polski, Czech i Republiki Południowej Afryki.

 

Publikacje:

Jeżeli posiadasz informacje, którymi chcesz się podzielić publicznie, jeśli uważasz, że temat, który Cię nurtuje jest ważny, prześlij nam informacje w tej sprawie. Po zapoznaniu się z materiałem skontaktujemy się z Tobą. Jeżeli masz gotowy artykuł, prześlij go nam. Opublikujemy go bez cenzury! Obecność mediów w przestrzeni publicznej służy m.in. przekazywaniu rzetelnych informacji, a także monitorowaniu i nagłaśnianiu ewentualnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu organów państwa w tym organów jednostek samorządu terytorialnego i ewentualnych naruszeń praw człowieka, które mogą wystąpić w trakcie przebiegu podejmowanych interwencji prasowych (dziennikarskich) oraz może pomóc w rozliczeniu osób odpowiedzialnych za zaistniałe nadużycia. 

 

Jak można nas wesprzeć?

Możesz nas wspierać na różne sposoby, każda forma wsparcia jest dobra i pożyteczna. Jedną z nich jest udostępnienie tego serwisu i polecenie go Twoim znajomym. Jeśli znalazłeś(aś) w tym miejscu artykuł, reportaż lub film, który Cię zaciekawił i uważasz, że warto nas wesprzeć, możesz to zrobić w prosty sposób. Popierasz?  - Udostępnij! By również Twoi znajomi mogli zapoznać się z treściami, które publikujemy. Jeśli posiadasz własny pomysł na to, żeby informacje tutaj zawarte docierały do innych odbiorców, jeżeli jesteś zainteresowany(a) współtworzeniem prawdy w oparciu o rzetelne dziennikarstwo śledcze, to po prostu zrób to i już...

 

 

 

► Prawo, polityka, dziennikarstwo;  ► Business i gospodarka;  ► Nauka, historia, edukacja;

► Kultura, sztuka, sport;  ► Zdrowie i medycyna;  ► Muzyka i film; 

► Ekologia, ochrona środowiska i bezpieczeństwo;

► Społeczna kontrola władzy;  

► Inne tematy...

 

 

 

POLUB NASZ FACEBOOK

 

 

Z góry serdecznie dziękujemy!

 

STRONA W BUDOWIE


ZAPRASZAMY NIEBAWEM!

 

Interwencja prasowa!

Jest gwarancją praw obywatelskich do występowania ze skargami i wnioskami do tzw. instytucji publicznych. Odwołanie się do osądu opinii publicznej podczas interwencji prasowej ma charakter korygujący nieprawidłowe patologie życia publicznego. Prawo do interwencji prasowej przyznane zostało przez Kodeks postępowania administracyjnego redakcjom środków społecznego przekazu. Jej zakres przedmiotowy może dotyczyć wszystkiego, a zwłaszcza krytyki działań instytucji publicznych i jest powszechną, najłatwiej dostępną formą obrony interesów jednostki.

 

Dziennikarze są pod ochroną!

Mając na uwadze dobro wspólne, prowadząc działalność dziennikarską na rzecz interesu społecznego, na straży którego powinny stać m.in. organy administracji publicznej, które rozpatrują daną sprawę oznacza, że Państwo ma obowiązek ochrony dziennikarzy podczas prowadzonych przez nich interwencji prasowych, szczególnie podczas działań operacyjnych.

 

  • Dziennikarze są po to, by przekazywać rzetelne informacje i nagłaśniać ewentualne nieprawidłowości;
  • Organy państwa mają umożliwić im wykonywanie obowiązków bez niestosownych ingerencji;
  • Ważne, by bezpieczeństwo dziennikarzy i swobodę ich zadań respektowali także uczestnicy danej interwencji;
  • Przedstawiciele mediów nie mogą się bowiem obawiać, że staną się ofiarami przemocy, prześladowania, czy retorsji.

 

Rola organów państwa!

Rolą organów państwa w urzeczywistnianiu wolności prasy jest zapobieganie przemocy i zapewnienie bezpiecznego otoczenia dla dziennikarzy, aby umożliwić im wykonywanie ich pracy w sposób niezależny, bez niestosownych ingerencji i bez obawy, że staną się ofiarami przemocy, prześladowania, represji czy retorsji. 

 

 

RPO

Sprawę jednoznacznie skomentował Rzecznik Praw Obywatelskich, w którego ocenie zarówno policja, jak i prokuratura powinny podejmować adekwatne środki działania w ramach wykonywania ustawowych zadań, powinny też w szczególny sposób dbać o bezpieczeństwo dziennikarzy relacjonujących dane wydarzenie. Zasada wolności prasy, będącą pochodną ogólnej wolności wypowiedzi, stanowi szczególny przejaw wolności słowa. Oznacza więc swobodę wyrażania poglądów, swobodę pozyskiwania informacji i dowodów oraz swobodę rozpowszechniania informacji za pośrednictwem środków masowego przekazu. Podkreślić należy istotną rolę dziennikarzy jaką jest rozpowszechnianie informacji i idei dotyczących spraw będących przedmiotem publicznego zainteresowania i mających publiczne znaczenie. Pozostaje to w ścisłym związku z prawem opinii publicznej do otrzymywania informacji.

 

 

 

Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa dziennikarzom!

Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa mediom podczas interwencji prasowych nie może być wykorzystywany jako pretekst do tego, aby w sposób nieuzasadniony ograniczać dziennikarzom możliwość swobodnego ich relacjonowania sytuacji i zdarzeń (np. poprzez odmowę dostępu do miejsc i obiektów użyteczności publicznej), a tym bardziej blokowania dostępu do osób piastujących funkcje publiczne w urzędach, do których należą min. prokuratorzy, sędziowie, policjanci, adwokaci, rzecznicy prasowi i inni urzędnicy. Ponadto ewentualne restrykcje wobec dziennikarzy muszą mieć rzeczywiste podstawy, adekwatny zakres i wymagają indywidualnego przeanalizowania każdej sytuacji.

 

 

Prawo do relacjonowania zdarzeń!

Należy ponadto w szczególności zaznaczyć, iż prawo do relacjonowania zdarzeń przysługuje wszystkim dziennikarzom, którzy działają w ramach obowiązujących przepisów prawa, zagwarantowanego im w ustawie Prawo prasowe ze szczególnym uwzględnieniem zapisów, o których mowa w art. 43 i 44 Prawo prasowe.  W przypadku stwierdzenia nielegalnych działań przedstawicieli władzy oraz nadużyć uprawnień funkcjonariuszy publicznych, wykorzystywania pełnionych przez nich funkcji i stanowisk do działań o charakterze korupcyjnym, w tym powoływania się na wpływy przy realizacji zadań publicznych w celu osiągania korzyści o charakterze finansowym, osobistym i ujawnienia działań na szkodę interesu publicznego i prywatnego, tym bardziej uzasadnia dostęp mediów do podmiotów i organów administracji państwa, które odpowiedzialne są za ściganie tego typu przestępstw.

 

 

Podjęcie lub zaniechanie interwencji!

Co więcej, fakt, że informacje i dowody wyżej opisanych działań zostały ujawnione i mają charakter publiczny, przebieg prowadzonych interwencji prasowych (dziennikarskich) podejmowanych przez niezależnych dziennikarzy wiąże się z ryzykiem wpływania na media i wywierania nacisku mającego na celu zaprzestania ujawniania faktów w danej sprawie, poprzez używanie przemocy lub kierowanie gróźb bezprawnych w celu zmuszenia dziennikarzy do opublikowania lub zaniechania opublikowania materiału prasowego, albo do podjęcia lub zaniechania interwencji prasowej w danej sprawie, co tym bardziej uzasadnia potrzebę zapewnienia mediom swobodnego dostępu do materiałów dowodowych oraz możliwości nagrywania, rejestrowania i transmitowania relacji z tego typu zdarzeń, wraz z rejestracją przebiegu interwencji policji, działań prokuratury, sądów i innych organów powołanych do ścigania przestępstw, popełnianych przez urzędników jednostek samorządu terytorialnego.

 

 

 

Publiczni stróże prawa!

Przedstawiciele mediów są często bezstronnymi obserwatorami wydarzeń. Dotyczy to zwłaszcza relacjonowania wydarzeń o charakterze publicznym. Status dziennikarza czy fotoreportera gwarantuje, że nie zostaną oni potraktowani jako jedna ze stron konfliktu. Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przekazywanie informacji, np. z publicznych interwencji prasowych jest jednym z kluczowych zadań mediów jako tzw. „publicznego stróża” (ang. public watchdog) w demokratycznym społeczeństwie. Swoboda relacjonowania wydarzeń w trakcie interwencji podejmowanych przez media ma istotne znaczenie nie tylko w kontekście wolności słowa, ale także wolności wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji (art. 54 konstytucji).

 

Bezstronni obserwatorzy!

Funkcjonariusze policji i prokuratorzy powinni uwzględniać ważną rolę dziennikarzy jako bezstronnych obserwatorów. Na państwie ciąży ponadto obowiązek ochrony dziennikarzy przed zagrażającymi ich bezpieczeństwu zachowaniami ze strony innych podmiotów prywatnych czy osób trzecich (postronnych) np. uczestników obecnych podczas prowadzonych działań interwencyjnych podejmowanych przez niezależne media i prasę np. pracowników ochrony, którzy wykonują obowiązki służbowe na terenie obiektu użyteczności publicznej, mających status funkcjonariuszy publicznych.

 

 

Monitorowanie działalności organów państwa!

Obecność mediów w przestrzeni publicznej służy m.in. przekazywaniu rzetelnych informacji, a także monitorowaniu i nagłaśnianiu ewentualnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu organów państwa w tym organów jednostek samorządu terytorialnego i ewentualnych naruszeń praw człowieka, które mogą wystąpić w trakcie przebiegu podejmowanych interwencji prasowych (dziennikarskich) oraz może pomóc w rozliczeniu osób odpowiedzialnych za zaistniałe nadużycia.

 

Kontrola społeczna!

(…) „Najskuteczniejsze i najbardziej wpływające na wyobraźnię władz jest wspólne działanie trzech grup spośród obywateli tj. społeczeństwa, organizacji pozarządowych i mass mediów. Złączeni razem tworzą wielką siłę nacisku i duży wydźwięk, które są istotnymi składowymi w realiach dzisiejszego świata politycznego i gospodarczego w celu skłonienia rządzących do zmian decyzji/podjęcia odpowiednich działań. Należy zadać sobie pytanie, co jest pierwszoplanową kwestią w kontroli obywatelskiej – to, czy administracja publiczna postępuje zgodnie z interesami społecznymi lub czy spełnia potrzeby społeczne. Wobec tego istotnymi kryteriami w odniesieniu do tej materii są przede wszystkim skuteczność, efektywność, uczciwość i rzetelność działalności jednostek administracji publicznej”. (…) – co w dzisiejszych czasach jest mrzonką!

 

 

(...) "Demokracja rozwija się dzięki angażowaniu się obywateli w funkcjonowanie państwa, dlatego również w kontroli administracji publicznej nie może zabraknąć ich udziału. Kontrola społeczna (obywatelska) to rodzaj kontroli, który klasyfikowany jest jako kontrola zewnętrzna nad administracją, ponieważ nie znajduje swojego strukturalnego usytuowania w administracji publicznej. Można by rzec, że obywatele są całkowitym bytem niezależnym (wolnym elektronem), a podejmowane przez nich działania chronią nasze wspólne interesy. Przejaw kontroli obywatelskiej jest swego rodzaju staniem na straży prawidłowości działań podejmowanych przez administrację publiczną. Społeczeństwo już od najniższych szczebli, tj. gminy, powiatu, województwa „przygląda się” działaniom szeroko rozumianej władzy publicznej. W razie swoich obaw i niepewności oraz wykrytych nieprawidłowości stosuje odpowiednie środki (nacisku), aby zapobiec dalszym złym procederom. W wielu przypadkach przekazuje wykrytą sprawę odpowiednim organom na mocy prawa. W literaturze prawa administracyjnego niekiedy brak jest omawianego terminu „kontrola obywatelska”, występuje za to „kontrola sprawowana bezpośrednio przez obywateli i ich organizacje oraz środki masowego przekazu”. Pokazuje to jasno głównych aktorów występujących w tym segmencie kontroli nad administracją publiczną. Każdy z nich ma moc sprawczą, aby naświetlić problemy/konflikty/nieprawidłowości występujące w danej jednostce administracji publicznej, a także zasygnalizować metodę ich rozwiązania". (...)

 

 

 Źródło: © Prawo administracyjne, red. J. Jagielski, M. Wierzbowski, Wolters Kluwer,  Czytaj więcej    

 

STRONA W BUDOWIE


ZAPRASZAMY NIEBAWEM!

 

 

Art.  1.  [Funkcje i cele prasy]

Prasa, zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z wolności wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki społecznej.

 

Art.  2.  [Obowiązki organów państwowych wobec prasy]

Organy państwowe zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej stwarzają prasie warunki niezbędne do wykonywania jej funkcji i zadań, w tym również umożliwiające działalność redakcjom dzienników i czasopism zróżnicowanych pod względem programu, zakresu tematycznego i prezentowanych postaw.

 

Art.  3.  [Zakaz ograniczania rozpowszechniania prasy]

Pracownik poligrafii oraz kolportażu nie może ograniczać ani w jakikolwiek inny sposób utrudniać drukowania i nabywania przyjętych przez przedsiębiorstwo do druku i rozpowszechniania dzienników, czasopism lub innych publikacji prasowych z powodu ich linii programowej albo treści.

 

Art.  3a.  [Dostęp dziennikarzy do informacji publicznej]

W zakresie prawa dostępu prasy do informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1330 i 1669).

 

Art.  4.  [Obowiązek udzielenia informacji prasie]

1.  Przedsiębiorcy i podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych oraz niedziałające w celu osiągnięcia zysku są obowiązane do udzielenia prasie informacji o swojej działalności, o ile na podstawie odrębnych przepisów informacja nie jest objęta tajemnicą lub nie narusza prawa do prywatności. 2.  (skreślony). 3.  W przypadku odmowy udzielenia informacji, na żądanie redaktora naczelnego, odmowę doręcza się zainteresowanej redakcji w formie pisemnej, w terminie trzech dni; odmowa powinna zawierać oznaczenie organu, jednostki organizacyjnej lub osoby, od której pochodzi, datę jej udzielenia, redakcję, której dotyczy, oznaczenie informacji będącej jej przedmiotem oraz powody odmowy. 4.  Odmowę, o której mowa w ust. 3, lub niezachowanie wymogów określonych w tym przepisie, można zaskarżyć do sądu administracyjnego w terminie 30 dni; w postępowaniu przed sądem stosuje się odpowiednio przepisy o zaskarżaniu do sądu decyzji administracyjnych.

 

Art.  5.  [Prawo udzielania informacji prasie]

1.  Każdy, zgodnie z zasadą wolności słowa i prawem do krytyki, może udzielać informacji prasie. 2.  Nikt nie może być narażony na uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia informacji prasie, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.

 

Art.  6.  [Obowiązek odpowiedzi na krytykę]

1. Prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk. 2. Organy państwowe, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje spółdzielcze są obowiązane do udzielenia odpowiedzi na przekazaną im krytykę prasową bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. 3.  Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do związków zawodowych, organizacji samorządowych i innych organizacji społecznych w zakresie prowadzonej przez nie działalności publicznej. 4.  Nie wolno utrudniać prasie zbierania materiałów krytycznych ani w inny sposób tłumić krytyki.

 

 

 Źródło: © Prawo prasowe, sip.lex Czytaj więcej    

 

Prawa i obowiązki dziennikarzy:

 

 

Art.  10.  [Obowiązki dziennikarzy]
1.  Zadaniem dziennikarza jest służba społeczeństwu i państwu. Dziennikarz ma obowiązek działania zgodnie z etyką zawodową i zasadami współżycia społecznego, w granicach określonych przepisami prawa.
2.  Dziennikarz ma prawo odmówić wykonania polecenia służbowego, jeżeli oczekuje się od niego publikacji, która łamie zasady rzetelności, obiektywizmu i staranności zawodowej, o których mowa w art. 12 ust. 1.
3.  Dziennikarz może nie zgodzić się na publikację materiału prasowego, jeżeli wprowadzono do niego zmiany wypaczające sens i wymowę jego wersji.

 

Art.  11.  [Prawo dziennikarza do uzyskania informacji]
1.  Dziennikarz jest uprawniony do uzyskiwania informacji w zakresie, o którym mowa w art. 4.
2.  Informacji w imieniu jednostek organizacyjnych są obowiązani udzielać kierownicy tych jednostek, ich zastępcy, rzecznicy prasowi lub inne upoważnione osoby, w granicach obowiązków powierzonych im w tym zakresie.
3.  Kierownicy jednostek organizacyjnych są obowiązani umożliwiać dziennikarzom nawiązanie kontaktu z pracownikami oraz swobodne zbieranie wśród nich informacji i opinii.
4.  Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa organizację i zadania rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej.

 

 

Brak udzielenia informacji publicznej!

W przypadku powzięcia informacji, że mogło dojść do popełnienia przestępstwa i braku udzielenia informacji publicznej przez funkcjonariusza publicznego w przewidzianym ustawowo terminie, sprawę kierujemy do Prokuratury Krajowej, powiadamiamy CBA, CBŚ, ABW, MSWiA wraz z wnioskiem o zabezpieczenie dowodów, by nie doszło do zacierania śladów przestępstwa. Każdy ma ustawowy obowiązek w trybie art. 304 § 1 i §2 k.p.k., powiadomić organy ścigania w przypadku, gdy dowiedział się, że mogło dojść do popełnienia przestępstwa. Zgodnie z art. 115 § 13 pkt. 7 k.k. - funkcjonariuszem publicznym jest "Funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej.

 

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może skontrolować przedsiębiorcę w zakresie:

  • zgodności wykonywanej działalności z udzieloną koncesją,
  • przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej,
  • obronności lub bezpieczeństwa państwa, ochrony bezpieczeństwa lub dóbr osobistych obywateli.

 

 

Piotr Luteńko

Dziennikarz śledczy ds. kryminalnych, korupcji

i zorganizowanej przestępczości

Ośrodek Informacji DiS

 

 

 

STRONA W BUDOWIE


ZAPRASZAMY NIEBAWEM!

 

STRONA W BUDOWIE


ZAPRASZAMY NIEBAWEM!

 

 

Kolor: rgba(0, 0, 0, 0.8) ciemny

Kolor: rgb(203, 203, 203) jasny szary

Kolor: rgb(248, 246, 245) jasna biel prześwitująca

WSI - Wałbrzyski Serwis Informacyjny

Serwis jest inicjatywą oddolną i prospołeczną. Utrzymujemy się wyłącznie dzięki naszej konsekwencji i determinacji do mówienia JAK JEST?! Serwis WSI powstał jako alternatywa dla regionalnych mediów, często opłacanych z publicznych środków, będących tubą propagandową politycznych watażków tzw. sponsorów jedynej „słusznej prawdy”. W serwisie WSI publikujemy i relacjonujemy najważniejsze wydarzenia z życia miasta i okolicznych gmin, a także relacjonujemy wydarzenia z kraju i zagranicy. Naszym celem jest budowanie świadomości historycznej, patriotycznej i kulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Dolnego Śląska.

 

Interwencja prasowa:
Jest gwarancją praw obywatelskich do występowania ze skargami i wnioskami do tzw. instytucji publicznych. Odwołanie się do osądu opinii publicznej podczas interwencji prasowej ma charakter korygujący nieprawidłowe patologie życia publicznego. Prawo do interwencji prasowej przyznane zostało przez Kodeks postępowania administracyjnego redakcjom środków społecznego przekazu. Jej zakres przedmiotowy może dotyczyć wszystkiego, a zwłaszcza krytyki działań instytucji publicznych i jest powszechną, najłatwiej dostępną formą obrony interesów jednostki.

 

 

Programy interwencyjne :
Programy TV realizowane są w ramach działalności Ośrodka Informacji Demokracja i Sprawiedliwość, na podstawie przepisów Dz. U. 1984 nr 5 poz. 24 USTAWA z dnia 26 stycznia 1984 r. art. 1 i art. 2 z uwzględnieniem art. 43 i art. 44 – Prawo prasowe! Programy medialne realizowane są z udziałem zaproszonych gości i przy współudziale samych zainteresowanych w tworzeniu programu i jego publikacją. Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przekazywanie informacji, np. z publicznych interwencji prasowych jest jednym z kluczowych zadań mediów jako tzw. „publicznego stróża” (ang. public watchdog) w demokratycznym społeczeństwie. Swoboda relacjonowania wydarzeń w trakcie interwencji podejmowanych przez media ma istotne znaczenie nie tylko w kontekście wolności słowa, ale także wolności wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.

 

[art. 54 konstytucji RP].

 

 


 

Ośrodek Informacji DiS

Biuro Prasowe w Wałbrzychu

Adres do korespondencji:

58-300 Wałbrzych, ul. Słowackiego 9

Skr. Poczt. 14e-mail: KONTAKT

 


 

Obsługa prawna:

PRO-FUTURIS - Stowarzyszenie na rzecz obrony praw konsumenta i obywatela

ul. Opatowicka 65, 52-028 Wrocław,

www.profuturis.eu

 


 

WSI serwis wykorzystuje pliki cookies


WSI Wałbrzyski Serwis Informacyjny zwalbrzycha.pl wykorzystuje pliki cookies m.in. w celu poprawienia jego dostępności, personalizacji, obsługi czytelników serwisu oraz zbierania danych, dotyczących ruchu na stronie www.zwalbrzycha.pl Niektóre pliki cookies są niezbędne do prawidłowego działania witryny serwisu. Dzięki nim możemy wyświetlać NASZYM CZYTELNMOM spersonalizowane tematy, którymi dzielimy się w przestrzeni publicznej i informacje na temat planowanych publikacji artykułów, zarówno w witrynach zwalbrzycha.pl, jak i na innych stronach. Każdy może sam decydować o tym czy dopuszcza pliki cookies, ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę.