Dziennikarstwo śledcze – rodzaj dziennikarstwa, polegającego na ujawnianiu informacji istotnych dla opinii publicznej, a jednocześnie trudno dostępnych dla badaczy. Uprawiają je dziennikarze opisujący i wyjaśniający sprawy, które najczęściej powinny być przedmiotem dochodzenia organów do tego celu powołanych (prokuratura, policja, sądy).
► Prezentacja poprzedzona jest dogłębną weryfikacją. Polega ona na zdobyciu i wykorzystaniu co najmniej niezależnych od siebie źródeł informacji oraz użyciu technik zbliżonych do stosowanych przez instytucje posiadające uprawnienia śledcze.
► Modelowym przykładem dziennikarstwa śledczego jest afera Watergate ujawniona przez Washington Post. Po raz pierwszy okazało się wówczas, że dochodzenie dziennikarskie może spowodować dymisję prezydenta światowego supermocarstwa. Innym przykładem jest afera Iran-Contras, w której media ujawniły istnienie tajnego porozumienia o sprzedaży amerykańskiej broni do Iranu w zamian za uwolnienie amerykańskich zakładników w Libanie. W Polsce najbardziej znanym przykładem jest tak zwana afera Rywina z 2002 roku. Gazeta Wyborcza ujawniła wówczas skandal korupcyjny, polegający na propozycji zmian nowelizacji ustawy za łapówkę.
Interwencja prasowa!
Jest gwarancją praw obywatelskich do występowania ze skargami i wnioskami do tzw. instytucji publicznych. Odwołanie się do osądu opinii publicznej podczas interwencji prasowej ma charakter korygujący nieprawidłowe patologie życia publicznego. Prawo do interwencji prasowej przyznane zostało przez Kodeks postępowania administracyjnego redakcjom środków społecznego przekazu. Jej zakres przedmiotowy może dotyczyć wszystkiego, a zwłaszcza krytyki działań instytucji publicznych i jest powszechną, najłatwiej dostępną formą obrony interesów jednostki.
Zobacz więcej: Informacje PSESS: Interwencja prasowa
Piotr Luteńko - zawsze jest gotowy poświęcić swój czas na tworzenie rzeczy, którym potrafii nadać ciekawą, artystyczną formę. Współpracujac z wieloma muzykami w latach 2009 - 2015 brał udział w różnorodnych projektach artystycznych. Sztandarowym wyzwaniem była organizacja programu wielokulturowego i realizacja dwóch koncertów z okazji otwarcia Centrum Nauki i Sztuki STARA KOPALNIA w Wałbrzychu w 2014 roku, przy udziale muzyków zespołu Liko Band i Zespołu Pieśni i Tańca Wałbrzych oraz artystów ASHUUN Art Foundation. Pomysłodawca i współrealizator oprawy artystyczej, zrealizowanej na zlecenie prezydenta miasta Wałbrzycha, Romana Szełemeja, Anny Żabskiej ówczesnej rzeczniczki praowej prezydenta, a obecnie prezes Zamku Książ oraz Jana Jędrasika, ówczesnego kierownika działu kultury i sportu w UM w Wałbrzychu, a obenie dyrektora Centrum Nauki i Sztuki STARA KOPALNIA.
9 listopada 2014 roku Roman Szełemej - dokonał oficjalnego otwarcia Parku Wielokulturowego. Uroczystość uświetnił występ wałbrzyskich artystów. Zaprezentowali oni WIELOKULTUROWY PROGRAM ARTYSTYCZNY, który powstał przy współpracy lokalnych artystów, organizacji kulturalnych oraz pozarządowych. Artyści fundacji ASHUUN wspólnie z muzykami zespołu LIKO BAND i Zespołem Pieśni i Tańca "Wałbrzych" wystąpili na scenie prezentując "mieszankę" utworów ludowych, repertuar piosenek górniczych oraz program muzyki rozrywkowej. Impreza odbyła się przy udziale przedstawicieli rządu RP, Kancelarii Prezydenta RP, posłanek i posłów na Sejm - głównie członków Platformy Obywatelskiej oraz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Zobacz więcej: Wydarzenia kulturalne: Katalog imprez
https://zwalbrzycha.pl/press#-dziennikarz-sledczy
Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z 15 września 2010 roku określa szczegółowe wymagania
dotyczące miejsc realizacji widowiska!
► Zgodnie z treścią zapisów Rozporządzenia MKiDN z 15 09 2010 r opisanego w pozycji Nr 9. (zał. nr 1)
(…) „Krawędź sceny i estrady od strony widowni musi być wyraźnie oznaczona, np. białą lub żółtą linią (listwą) o szerokości nie mniejszej niż 50 mm lub linią lampek (diod), w odległości krawędzi nie mniejszej niż 200 mm.” (…) Scena nie została oznakowana zgodnie z rozporządzeniem zarówno podczas prób artystów, jak i podczas trwania imprezy!
► Zgodnie z treścią zapisów Rozporządzenia MKiDN z 15 09 2010 r. opisanego w pozycji Nr 18 (zał. nr 1)
"W wyposażeniu sceny i estrady muszą się znajdować:
1) Bariery dostosowane do montażu na podestach, schodach, trapach, pomostach, pochylniach i elementach dekoracyjnych, na których przebywają wykonawcy, o konstrukcji uniemożliwiającej wysunięcie się osób poza barierą"; Ad. 1 Scena nie została wyposażona w obowiązkowe bariery ochronne, jak wynika z zeznań świadków bariery te zostały zakupione dopiero po kilku miesiącach od dnia, w którym odbywała się impreza.
2) Przenośne lampy do oświetlenia schodów, zwężonych przejść za kulisami
i w otoczeniu sceny lub estrady lub innych miejsc, gdzie występują jakiekolwiek zagrożenia, zasilane z baterii lub akumulatorów o napięciu bezpiecznym; Ad. 2 Estrada nie była wyposażona w przenośne lampy do oświetlania schodów.
3) Dywaniki do przykrywania kabli leżących na podłodze.
Ad. 3 Brak wyposażenia w dywaniki do przykrywania kabli leżących na podłodze sceny.
Jak wynika z zebranego materiału dowodowego
ustalono następujący stan faktyczny i prawny:
Obowiązki organizatora widowiska - rozdz. 2
❶ Organizator imprezy masowej i widowiska (Gmina Wałbrzych) omijając w/w przepisy realizował to przedsięwzięcie dopuszczając się rażącego łamania prawa, lekceważąc obowiązujące Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 15 września 2010 r., zawarte w rozdziale 2 § 4.1 pkt. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Co istotne, nie spełniono wymogów w/w przepisów w zakresie obowiązku przeprowadzenia szkolenia BHP, przewidzianego dla uczestników imprezy, a opisanymi w w/w rozporządzeniu w rozdziale 2 § 4.1 pkt. 2 oraz nie sporządzono dokumentacji potwierdzającej ten fakt. Urząd Miasta Wałbrzycha odmówił udzielenia informacji publicznej w tej sprawie! Doszło do naruszenia wszystkich w/w przepisów rozporządzenia, z których żaden z w/w nie został wypełniony!
❷ Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale 2 § 5.1 pkt. 2 (…) „w razie wystąpienia zagrożeń, o których mowa w ust. 1 organizator widowiska odpowiada w pełni za miejsce realizacji widowiska oraz urządzenia techniczne, środki inscenizacji” (…, ), a w rozdziale 2 § 5.1 pkt. 3 jest zapis mówiący o tym, że (…) „Organizator widowiska i osoba reprezentująca zespół wyznaczają koordynatora sprawującego nadzór w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego” (…).
Jak wynika z ustaleń koordynator taki nie został wyznaczony!
❸ Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale 2 § 6.1 (…) „W przypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia widzów, wykonawców lub innych osób uczestniczących w widowisku organizator lub osoba przez niego wyznaczona, niezwłocznie je przerywa i podejmuje działania w celu usunięcia zagrożenia, a także informuje widzów, wykonawców i pracowników technicznych o zaistniałej sytuacji oraz przewidywanym czasie trwania przerwy.” (…).
Jak ustalono, pomimo istnienia w/w zagrożeń działań tych zaniechano, co było przyczyną upadku ze sceny z wysokości ok. 2 m uczestnika imprezy, w wyniku czego doznał on obrażeń ciała(kręgosłupa). doszło do bezpośredniego narażenia zdrowia i życia uczestnika imprezy, co podlega kwalifikacji czynu opisanego w art. 160 §1 k.k. w zw. z art. 231 §1 k.k., a ostatecznie doprowadziło to do jego inwalidztwa!
Koncepcja inscenizacyjna i projekt scenograficzny oraz tryb ich zatwierdzania – rozdz. 5
Organizator imprezy masowej i widowiska Gmina Wałbrzych nie zrealizowała także obowiązku wynikającego z Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 15 września 2010 roku, w zakresie wymogów opisanych w rozdziale 5 § 14 pkt. 1, 2, § 15 pkt. 1, 2, 3, 4, 5, § 16 pkt. 1, 2, 3, 4, § 17 pkt. 1, 2, § 18 pkt. 1, 2, § 22 pkt. 1, 2, 3, 4, 5, 6, § 23 pkt. 1, 2. Ponadto Urząd Miasta Wałbrzycha odmówił także udzielenia informacji publicznej w tej sprawie, a szczególności urzędnicy uchylili się od odpowiedzi na pytanie i podania uzasadnienia w zakresie udzielenia odpowiedzi dotyczących punktów §14 w całości, §15 w całości, §16 w całości, §22 w całości i §23 w całości! Doszło do naruszenia wszystkich w/w przepisów rozporządzenia!
Pobierz: Dokument z 15. 09. 2010 r. Rozporządzenie MKiDN
Mamy tu do czynienia ze zmianą konsekwencji karnoprawnych takiego zachowania, ponieważ w u.b.i.m. z 1997 r. czyny te stanowiły wykroczenia.
1. Kto organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi, podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
2. Kto, organizując imprezę masową, nie zachowuje wymogów i warunków bezpieczeństwa określonych w art. 5 ust. 2 lub w art. 6 ust. 1, podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych.
3. Tej samej karze podlega, kto będąc członkiem służby porządkowej lub służby informacyjnej, przekraczając swoje uprawnienia lub niedopełniając obowiązków powoduje zagrożenie bezpieczeństwa imprezy masowej.
Przedmiot ochrony przepisu art. 58 ust. 1 u.b.i.m. stanowi bezpieczeństwo imprezy masowej. Chodzi o właściwe jej przeprowadzenie i przebieg, które zapewnić ma ich organizator. W tej sytuacji można uznać za zasadne, że jest to przestępstwo indywidualne. Oznacza to, że jego sprawcą może być jedynie organizator imprezy masowej tj. osoba prawna, osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, przeprowadzająca imprezę masową (art. 3 pkt 9 u.b.i.m.). Chodzi więc o tę osobę, która powoduje jej rozpoczęcie, a nie np. zamierza ją zorganizować.
Kodeks karny - art. 160 §1 k.k. w zw z art. 231 §1 k.k.
Doprowadzenie do zagrożenia zdrowia i życia wielu osób i przekroczenie uprawnień!
Podczas organizacji imprezy masowej artysta uległ groźnemu wypadkowi, którego skutki odczuwa do dnia dzisiejszego. Spadł z wysokości 2 m z niezabezpieczonej sceny na betonową posadzkę, doznając poważnego urazu kręgosłupa. Muzyk został poddany długotrwałemu leczeniu i rehabilitacji w związku z tym zdarzeniem i w konsekwencji Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Wałbrzychu zakwalifikował go do III grupy inwalidzkiej, jako osobę niepełnosprawną, z uwagi na stan zdrowia.
► Jak wynika z korespondencji Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu organizatorem imprezy była gmina Wałbrzych. Na podstawie zebranego materiału dowodowego przez Ośrodek Informacji Demokracja i Sprawiedliwość, śledztwo dziennikarskie wykazało, że impreza masowa pt. „WIELKIE OTWARCIE Centrum Nauki i Sztuki” - Stara Kopalnia obyła się bez wymaganego zezwolenia, które winno być wydane na podstawie uzyskanej decyzji administracyjnej w trybie art. 58 u.b.i.m.: Gmina Wałbrzych, jako organizator imprezy masowej 9 listopada 2014 roku, na terenie Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu, mającej charakter artystyczno-rozrywkowy, w której uczestniczyło ok. 10 000 osób, miała również obowiązek posiadać w przywołanym okresie zawartą umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC), za ewentualne szkody wyrządzone osobom w niej uczestniczącym, zgodnie z wymogami ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych tj. art. 53 §1 i §2 u.b.i.m.? Takiej polisy jednak nie było!
► Ignorancja Romana Szełemeja wokół tej sprawy stała się dla pokrzywdzonego artysty motywacją i determinacją do zajęcia się dziennikarstwem śledczym, by osoby odpowiedzialne za opisany stan rzeczy, zostały pociągnięte do odpowiedzialności cywilnej i karnej oraz poniosły odpowiedzialność finansową, za skutki wypadku i na drodze prawnej zostały wezwane do naprawienia wyrządzonej szkody poprzez wypłatę odszkodowania i zadośćuczynienia za doprowadzenie do zagrożenia zdrowia i życia wielu osób i rażących zaniedbań. Szełemej czuł się pewny siebie, ponieważ Platforma Obywatelska wówczas "trzymała stery" w Polsce!
Zobacz: Wieklie Otwarcie CNiS Stara Kopalnia