Dziennikarstwo śledcze – rodzaj dziennikarstwa, polegającego na ujawnianiu informacji istotnych dla opinii publicznej, a jednocześnie trudno dostępnych dla badaczy. Uprawiają je dziennikarze opisujący i wyjaśniający sprawy, które najczęściej powinny być przedmiotem dochodzenia organów do tego celu powołanych (prokuratura, policja, sądy).
► Prezentacja poprzedzona jest dogłębną weryfikacją. Polega ona na zdobyciu i wykorzystaniu co najmniej niezależnych od siebie źródeł informacji oraz użyciu technik zbliżonych do stosowanych przez instytucje posiadające uprawnienia śledcze.
► Modelowym przykładem dziennikarstwa śledczego jest afera Watergate ujawniona przez Washington Post. Po raz pierwszy okazało się wówczas, że dochodzenie dziennikarskie może spowodować dymisję prezydenta światowego supermocarstwa. Innym przykładem jest afera Iran-Contras, w której media ujawniły istnienie tajnego porozumienia o sprzedaży amerykańskiej broni do Iranu w zamian za uwolnienie amerykańskich zakładników w Libanie. W Polsce najbardziej znanym przykładem jest tak zwana afera Rywina z 2002 roku. Gazeta Wyborcza ujawniła wówczas skandal korupcyjny, polegający na propozycji zmian nowelizacji ustawy za łapówkę.
Interwencja prasowa!
Jest gwarancją praw obywatelskich do występowania ze skargami i wnioskami do tzw. instytucji publicznych. Odwołanie się do osądu opinii publicznej podczas interwencji prasowej ma charakter korygujący nieprawidłowe patologie życia publicznego. Prawo do interwencji prasowej przyznane zostało przez Kodeks postępowania administracyjnego redakcjom środków społecznego przekazu. Jej zakres przedmiotowy może dotyczyć wszystkiego, a zwłaszcza krytyki działań instytucji publicznych i jest powszechną, najłatwiej dostępną formą obrony interesów jednostki.
Zobacz więcej: Informacje PSESS: Interwencja prasowa
Piotr Luteńko - zawsze jest gotowy poświęcić swój czas na tworzenie rzeczy, którym potrafii nadać ciekawą, artystyczną formę. Współpracujac z wieloma muzykami w latach 2009 - 2015 brał udział w różnorodnych projektach artystycznych. Sztandarowym wyzwaniem była organizacja programu wielokulturowego i realizacja dwóch koncertów z okazji otwarcia Centrum Nauki i Sztuki STARA KOPALNIA w Wałbrzychu w 2014 roku, przy udziale muzyków zespołu Liko Band i Zespołu Pieśni i Tańca Wałbrzych oraz artystów ASHUUN Art Foundation. Pomysłodawca i współrealizator oprawy artystyczej, zrealizowanej na zlecenie prezydenta miasta Wałbrzycha, Romana Szełemeja, Anny Żabskiej ówczesnej rzeczniczki praowej prezydenta, a obecnie prezes Zamku Książ oraz Jana Jędrasika, ówczesnego kierownika działu kultury i sportu w UM w Wałbrzychu, a obenie dyrektora Centrum Nauki i Sztuki STARA KOPALNIA.
9 listopada 2014 roku Roman Szełemej - dokonał oficjalnego otwarcia Parku Wielokulturowego. Uroczystość uświetnił występ wałbrzyskich artystów. Zaprezentowali oni WIELOKULTUROWY PROGRAM ARTYSTYCZNY, który powstał przy współpracy lokalnych artystów, organizacji kulturalnych oraz pozarządowych. Artyści fundacji ASHUUN wspólnie z muzykami zespołu LIKO BAND i Zespołem Pieśni i Tańca "Wałbrzych" wystąpili na scenie prezentując "mieszankę" utworów ludowych, repertuar piosenek górniczych oraz program muzyki rozrywkowej. Impreza odbyła się przy udziale przedstawicieli rządu RP, Kancelarii Prezydenta RP, posłanek i posłów na Sejm - głównie członków Platformy Obywatelskiej oraz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Zobacz więcej: Wydarzenia kulturalne: Katalog imprez
https://zwalbrzycha.pl/press#-dziennikarz-sledczy
Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z 15 września 2010 roku określa szczegółowe wymagania
dotyczące miejsc realizacji widowiska!
► Zgodnie z treścią zapisów Rozporządzenia MKiDN z 15 09 2010 r opisanego w pozycji Nr 9. (zał. nr 1)
(…) „Krawędź sceny i estrady od strony widowni musi być wyraźnie oznaczona, np. białą lub żółtą linią (listwą) o szerokości nie mniejszej niż 50 mm lub linią lampek (diod), w odległości krawędzi nie mniejszej niż 200 mm.” (…) Scena nie została oznakowana zgodnie z rozporządzeniem zarówno podczas prób artystów, jak i podczas trwania imprezy!
► Zgodnie z treścią zapisów Rozporządzenia MKiDN z 15 09 2010 r. opisanego w pozycji Nr 18 (zał. nr 1)
"W wyposażeniu sceny i estrady muszą się znajdować:
1) Bariery dostosowane do montażu na podestach, schodach, trapach, pomostach, pochylniach i elementach dekoracyjnych, na których przebywają wykonawcy, o konstrukcji uniemożliwiającej wysunięcie się osób poza barierą"; Ad. 1 Scena nie została wyposażona w obowiązkowe bariery ochronne, jak wynika z zeznań świadków bariery te zostały zakupione dopiero po kilku miesiącach od dnia, w którym odbywała się impreza.
2) Przenośne lampy do oświetlenia schodów, zwężonych przejść za kulisami
i w otoczeniu sceny lub estrady lub innych miejsc, gdzie występują jakiekolwiek zagrożenia, zasilane z baterii lub akumulatorów o napięciu bezpiecznym; Ad. 2 Estrada nie była wyposażona w przenośne lampy do oświetlania schodów.
3) Dywaniki do przykrywania kabli leżących na podłodze.
Ad. 3 Brak wyposażenia w dywaniki do przykrywania kabli leżących na podłodze sceny.
Jak wynika z zebranego materiału dowodowego
ustalono następujący stan faktyczny i prawny:
Obowiązki organizatora widowiska - rozdz. 2
❶ Organizator imprezy masowej i widowiska (Gmina Wałbrzych) omijając w/w przepisy realizował to przedsięwzięcie dopuszczając się rażącego łamania prawa, lekceważąc obowiązujące Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 15 września 2010 r., zawarte w rozdziale 2 § 4.1 pkt. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Co istotne, nie spełniono wymogów w/w przepisów w zakresie obowiązku przeprowadzenia szkolenia BHP, przewidzianego dla uczestników imprezy, a opisanymi w w/w rozporządzeniu w rozdziale 2 § 4.1 pkt. 2 oraz nie sporządzono dokumentacji potwierdzającej ten fakt. Urząd Miasta Wałbrzycha odmówił udzielenia informacji publicznej w tej sprawie! Doszło do naruszenia wszystkich w/w przepisów rozporządzenia, z których żaden z w/w nie został wypełniony!
❷ Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale 2 § 5.1 pkt. 2 (…) „w razie wystąpienia zagrożeń, o których mowa w ust. 1 organizator widowiska odpowiada w pełni za miejsce realizacji widowiska oraz urządzenia techniczne, środki inscenizacji” (…, ), a w rozdziale 2 § 5.1 pkt. 3 jest zapis mówiący o tym, że (…) „Organizator widowiska i osoba reprezentująca zespół wyznaczają koordynatora sprawującego nadzór w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego” (…).
Jak wynika z ustaleń koordynator taki nie został wyznaczony!
❸ Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale 2 § 6.1 (…) „W przypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia widzów, wykonawców lub innych osób uczestniczących w widowisku organizator lub osoba przez niego wyznaczona, niezwłocznie je przerywa i podejmuje działania w celu usunięcia zagrożenia, a także informuje widzów, wykonawców i pracowników technicznych o zaistniałej sytuacji oraz przewidywanym czasie trwania przerwy.” (…).
Jak ustalono, pomimo istnienia w/w zagrożeń działań tych zaniechano, co było przyczyną upadku ze sceny z wysokości ok. 2 m uczestnika imprezy, w wyniku czego doznał on obrażeń ciała(kręgosłupa). doszło do bezpośredniego narażenia zdrowia i życia uczestnika imprezy, co podlega kwalifikacji czynu opisanego w art. 160 §1 k.k. w zw. z art. 231 §1 k.k., a ostatecznie doprowadziło to do jego inwalidztwa!
Koncepcja inscenizacyjna i projekt scenograficzny oraz tryb ich zatwierdzania – rozdz. 5
Organizator imprezy masowej i widowiska Gmina Wałbrzych nie zrealizowała także obowiązku wynikającego z Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 15 września 2010 roku, w zakresie wymogów opisanych w rozdziale 5 § 14 pkt. 1, 2, § 15 pkt. 1, 2, 3, 4, 5, § 16 pkt. 1, 2, 3, 4, § 17 pkt. 1, 2, § 18 pkt. 1, 2, § 22 pkt. 1, 2, 3, 4, 5, 6, § 23 pkt. 1, 2. Ponadto Urząd Miasta Wałbrzycha odmówił także udzielenia informacji publicznej w tej sprawie, a szczególności urzędnicy uchylili się od odpowiedzi na pytanie i podania uzasadnienia w zakresie udzielenia odpowiedzi dotyczących punktów §14 w całości, §15 w całości, §16 w całości, §22 w całości i §23 w całości! Doszło do naruszenia wszystkich w/w przepisów rozporządzenia!
Pobierz: Dokument z 15. 09. 2010 r. Rozporządzenie MKiDN
Mamy tu do czynienia ze zmianą konsekwencji karnoprawnych takiego zachowania, ponieważ w u.b.i.m. z 1997 r. czyny te stanowiły wykroczenia.
1. Kto organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi, podlega grzywnie nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
2. Kto, organizując imprezę masową, nie zachowuje wymogów i warunków bezpieczeństwa określonych w art. 5 ust. 2 lub w art. 6 ust. 1, podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych.
3. Tej samej karze podlega, kto będąc członkiem służby porządkowej lub służby informacyjnej, przekraczając swoje uprawnienia lub niedopełniając obowiązków powoduje zagrożenie bezpieczeństwa imprezy masowej.
Przedmiot ochrony przepisu art. 58 ust. 1 u.b.i.m. stanowi bezpieczeństwo imprezy masowej. Chodzi o właściwe jej przeprowadzenie i przebieg, które zapewnić ma ich organizator. W tej sytuacji można uznać za zasadne, że jest to przestępstwo indywidualne. Oznacza to, że jego sprawcą może być jedynie organizator imprezy masowej tj. osoba prawna, osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, przeprowadzająca imprezę masową (art. 3 pkt 9 u.b.i.m.). Chodzi więc o tę osobę, która powoduje jej rozpoczęcie, a nie np. zamierza ją zorganizować.
Kodeks karny - art. 160 §1 k.k. w zw z art. 231 §1 k.k.
Doprowadzenie do zagrożenia zdrowia i życia wielu osób i przekroczenie uprawnień!
Podczas organizacji imprezy masowej artysta uległ groźnemu wypadkowi, którego skutki odczuwa do dnia dzisiejszego. Spadł z wysokości 2 m z niezabezpieczonej sceny na betonową posadzkę, doznając poważnego urazu kręgosłupa. Muzyk został poddany długotrwałemu leczeniu i rehabilitacji w związku z tym zdarzeniem i w konsekwencji Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Wałbrzychu zakwalifikował go do II grupy inwalidzkiej, jako osobę niepełnosprawną, z uwagi na stan zdrowia.
► Jak wynika z korespondencji Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu organizatorem imprezy była gmina Wałbrzych. Na podstawie zebranego materiału dowodowego przez Ośrodek Informacji Demokracja i Sprawiedliwość, śledztwo dziennikarskie wykazało, że impreza masowa pt. „WIELKIE OTWARCIE Centrum Nauki i Sztuki” - Stara Kopalnia obyła się bez wymaganego zezwolenia, które winno być wydane na podstawie uzyskanej decyzji administracyjnej w trybie art. 58 u.b.i.m.: Gmina Wałbrzych, jako organizator imprezy masowej 9 listopada 2014 roku, na terenie Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu, mającej charakter artystyczno-rozrywkowy, w której uczestniczyło ok. 10 000 osób, miała również obowiązek posiadać w przywołanym okresie zawartą umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC), za ewentualne szkody wyrządzone osobom w niej uczestniczącym, zgodnie z wymogami ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych tj. art. 53 §1 i §2 u.b.i.m.? Takiej polisy jednak nie było!
► Ignorancja Romana Szełemeja wokół tej sprawy stała się dla pokrzywdzonego artysty motywacją i determinacją do zajęcia się dziennikarstwem śledczym, by osoby odpowiedzialne za opisany stan rzeczy, zostały pociągnięte do odpowiedzialności cywilnej i karnej oraz poniosły odpowiedzialność finansową, za skutki wypadku i na drodze prawnej zostały wezwane do naprawienia wyrządzonej szkody poprzez wypłatę odszkodowania i zadośćuczynienia za doprowadzenie do zagrożenia zdrowia i życia wielu osób i rażących zaniedbań. Szełemej czuł się pewny siebie, ponieważ Platforma Obywatelska wówczas "trzymała stery" w Polsce!
Zobacz: Wieklie Otwarcie CNiS Stara Kopalnia
Jak Szełemej „kupuje” sobie bezkarność w mieście?!
Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa narażenia zdrowia i życia wielu osób tj. o czyn z art. 160 §1 k.k. przyjmował w Prokuraturze Rejonowej w Wałbrzychu w obecności adwokata Jacka Ludziaka, nie kto inny, jak Dawid Skowroński syn Karola, który w 2018 roku był młodym asesorem i „prawą ręką” Prokuratora Rejonowego, Marcina Witkowskiego. Jak się okazuje, Skowroński, który nie pochodzi z Wałbrzycha otrzymał z "puli Szełemeja" ZA DARMO nowe, luksusowe mieszkanie wybudowane w nowoczesnej dzielnicy PODZAMCZE, przy ul. Husarskiej. Skowroński wystraszył się tej informacji, kiedy dziennikarz Piotr Luteńko skierował do niego pismo w tej sprawie, w którym zażądał udzielenia informacji publicznej i potwierdzenia lub zaprzeczenia, że opisane wyżej okoliczności miały miejsce. W jego sprawie odpisał ostatecznie Marcin Witkowski, w którym to piśmie nie udzielił wnioskowanych informacji. Potwierdzenie tych faktów dziennikarz uzyskał dopiero z Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu, gdzie potwierdzono w piśmie z 23. 11. 2020 roku, że: „Pan Dawid Skowroński otrzymał mieszkanie z mieszkaniowego zasobu Gminy Wałbrzych na podst. Art. 21 ust. 3 pkt 1 – 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2020 poz. 611 t.j.), § 15a ust. 1 pkt 4 uchwały nr LVIII/584/2014 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 20 lutego 2014 roku w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Wałbrzych (z późn. Zmianami) oraz z § 1 pkt 1 zarządzenia nr 227/2019 Prezydenta Miasta Wałbrzycha z dnia 18 kwietnia 2019 r. w sprawie przydziału nowo wybudowanych lokali mieszkalnych przy ul. Husarskiej w Wałbrzychu, stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Wałbrzych”.
FOTA ZA KRATAMI - jego miejsce jest za kratami.
Nie odpuszcze tej sprawy i dopóki żyję, zrobie wszystko, żeby złodziej, oszust i kłamca frafił, tam, gdzie jego miejsce! Publiczne wezwanie do naprawienia szkody
WSTYD – pytanie dla kogo?! Psychopata nigdy nie odczuwa wstydu, bo jest ułomny i zaburzony w tej przestrzeni. Może choroba psychiczna Szełemeja tak na niego wpływa, że podejmuje takie, a nie inne decyzje w mieście, a może w ten sposób próbuje uniknąć więzienia, za to, co tu nawyprawiał.
Dziwić się tylko należy, że nikt nie widzi, jak Wałbrzych się cofa w rozwoju! Szełemej sponsoruje z publicznych środków usłużnych mu, zamożnych prokuratorów zatrudnionych na państwowych posadach z wypasionymi pensjami, siepaczom policyjnym, którzy chronią jego interesy kupuje luksusowe zabawki, a nie stać go było, na rozliczenie się za wykonaną usługę dla miasta, na którą ciężko przez pół roku pracowali wałbrzyscy artyści, którzy stali się sponsorami największej inwestycji pro-ekologicznej w 2014 roku w Unii Europejskiej!
Zostaje złożony zgodnie z zapowiedzią wniosek do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, o przeprowadzenie audytu dot. organizacji imprezy masowej na terenie obiektu Stara Kopalnia w listopadzie 2014 roku, oraz zostają wszczęte postępowania cywilne, w którym pokrzywdzony będzie domagał się odszkodowania za doprowadzenie go do inwalidztwa przez wałbrzyskich urzędników, przypomnijmy tylko, którzy pozwolili na wyprowadzenie z Urzędu Miasta kwoty 17 milionów złotych. W przywołanym okresie Oczywiście Szełemej nic o tym nie wiedział i czuje się pokrzywdzony! Ponieważ sprawa ta ma tzw. „drugie dno” i jest rozwojowa, będziemy napiętnować oszustów i złodziei, którzy kosztem społeczeństwa bawią się za nasze pieniądze. Złodziejskie praktyki Szełemeja i jego wasali mają swoją genezę od czasu konfliktu z Jarosławem Szymańczakiem, który obecnie przerodził się w totalną, otwartą wojnę Szełemeja z każdym, kto publicznie ujawnia jego przekręty w mieście. Notorycznie nie płaci za wykonane przez firmy usługi pomimo posiadanych przez te firmy decyzji administracyjnych wydanych przez Samorządowe Kolegia Odwoławcze i inne właściwe organy. Podsumowując na koniec:
Tu fota moja z pałkami:
Nawet najmniejszy tego świata, będąc jest dobrym obserwatorem, jest w stanie zemścić się na najmożniejszym tego świata!
Jeśli masz cel i motywację i jesteś wystarczająco zmdeterminowany, to będziesz robić to, co robisz, nawet wtedy, gdy nie będą ci za to płacić!
Donald Tusk – będzie zachwycony i z pewnością doda mu to splendoru!
Na marginesie:
Zobacz ile zarabia – Jan Jędrasik
Piotr Luteńko